Vánočka aneb jak jsem si zachránila Vánoce

vánočka

Vánoce jsou především o tom, aby ti nejbližší byli spolu a pokud možno zdraví. Ale taky je to o „žrádle“, co si budeme nalhávat!

Taťka vždycky říkal, že nechce žádné dárky, jen ať je co jíst. 😀 A s eliminační dietou, kdy jsem si vyškrtala skoro všechno z našich tradičních jídel, jsem zjistila, jak moc tu atmosféru Vánoc jídlo dělá. Ať chci nebo ne. Ale protože se mi nechce být úplně bez vánočního jídla. Proto jsem si začala upravovat recepty na vánoční cukroví.

Štědrovečerní večeři odfálknu. Chtěla jsem alespoň klukům uvařit rybí polévku (už jen kvůli té vůni a atmosféře), ale sám muž prohlásil, že to není třeba. K večeři bude tedy jen salát (hodně okleštěný), kluci dostanou kus kapra od mých rodičů a já si dám vepřový řízek. Nevadí.

Na Štědrý den snídáme vánočku. Chtěla jsem upravit náš recept (stejný jako na mazanec tady), ale našla jsem jiný, kde jsem nahradila pouze mléko mlékem rostlinným. A víte co? Tahle vánočka je tak dobrá a nadýchaná! Krása! Asi u ní zůstanu 🙂

recept na vánočku
bez alergenů
Ingredience
  1. 260 ml rostlinného mléka
  2. 6 lžic cukru
  3. 4 lžíce oleje
  4. 1 vanilkový cukr
  5. 500 g hladké a polohrubé mouky (v libovolném poměru, já dělám 1:1), lze použít Jizerku
  6. 1/2 kostky droždí
  7. 1/2 lžičky soli
  8. rozinky, oříšky dle chuti
  9. mák nebo mandle na posypání
  10. vajíčko na pomazání
Postup
  1. Do domácí pekárny vlijeme tekuté ingredience a poté vsypeme ingredience suché. Nakonec vložíme rozinky (mohou být namočené v rumu), oříšky, kandované ovoce, atd. (prostě co máme rádi) a spustíme program "těsto".
  2. Jakmile je pekárna hotová, vyndáme těsto a upleteme z něj vánočku. Pomažeme ji vajíčkem a posypeme mákem či mandlemi. Necháme 20-30 minut odpočívat. Poté vánočku dáme péci. Pečeme při 180°C dle potřeby (cca 30 minut).
Poznámky
  1. Kvůli eliminační dietě nemohu pečivo pomazávat vejcem. Pomazala jsem tedy pouze olejem, aby na vánočce držel mák. Po upečení se vánočka neleskne a ani tak krásně nezezlátne, jako když je pomazaná vajíčkem.
Proprepiaf.cz https://proprepiaf.cz/

Při plánování bramborového salátu nastal problém. Nedělám salát s majonézou, protože poté mi bylo hrozně zle od žaludku. Proto do salátu dávám bílý jogurt. Chtěla jsem jej nahradit nějakou jogurtovou alternativou, ale u nás všude jsem sehnala jen sojové jogurty. A v krámku, kam jsem se vydala pro nejogurt, jsem našla nejogurt pouze mandlový. Proto jsem místo náhrady jogurtu začala hledat náhradu majonézy. A našla jsem recept na majonézu z cizrny (recept mám >odtud<). Vyzkoušela jsem ji a super. Skvělá náhrada. A chutná hodně podobně originální majonéze z vajec.

Vánočka, cukroví i bramborový salát budou. Vánoce jsou zachráněné, sice to nebude úplně ono, ale hlavně, že jsme spolu a zdraví!

Recepty v rubrice „Eliminační dieta“ neobsahují většinu běžných alergenů (ale nejsou zde vylouženy úplně všechny). V receptech ale 100% nepoužívám následující alergeny (a jim podobné):

  • Mléko, mléčné výrobky, výrobky obsahující mléko, syrovátku atd.
  • Vejce
  • Pšenice (lepek může být) – nyní pšenici již používám, lze nahradit např.
    Jizerkou
  • Ryby
  • Sója
  • Ořechy, arašídy, semínka
  • Cibule
  • Hovězí maso
  • Kuřecí maso
  • Exotické ovoce

razítko

Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email
Share on Google+
Google+

Líbilo? Pak děkuji za sdílení 🙂